Je hoeft geen monteur te zijn om zelf de motor op een aantal punten na te lopen. Het gaat hierbij voornamelijk om het regelmatig controleren van de niveaus van de diverse vloeistoffen. Waarbij het voor zich spreekt dat hoe meer je rijdt, hoe vaker je deze controles moet uitvoeren. Overigens wordt het ons door de autofabrikanten bij die controles wat makkelijker gemaakt omdat deze de te controleren punten vaak duidelijk aangeven. Gekleurde doppen op de diverse vloeistofreservoirs en een gekleurde greep voor de oliepeilstok. Belangrijk is verder dat je weet welk symbooltje bij welke vloeistof hoort. Ik heb daarom voor de duidelijkheid bij de foto van het onderdeel ook nog het symbool geplaatst. |
|||
We beginnen met een kijkje onder de motorkap. Deze open je meestal door de hendel die links onder het dashboard zit, naar je toe te halen (zie foto rechts). Mocht bij jouw auto de hendel niet op deze plek zitten, dan kun je in het instructieboekje nakijken waar deze zich wel bevindt. De motorkap is nu wel los, maar als extra veiligheid nog vergrendeld. Deze vergrendeling krijg je los door de motorkap op te tillen tot deze niet meer verder omhoog kan en dan de vergrendeling, die zich meestal in het midden onder de kap bevindt, | ![]() |
||
omhoog te halen (bij andere auto's kan het ook zijn dat je de vergrendeling een andere kant op moet halen). Daarna de motorkap ondersteunen met de daartoe bestemde stang. | |||
Na dit hele verhaal zitten we dan eindelijk onder de motorkap. | |||
![]() |
|||
Houd de muis op een getal om te zien om welk onderdeel het gaat en
klik dan op de kleine foto voor meer detail |
|||
1 |
![]() |
![]() |
Volgooien.
Water met spiritus is goedkoper, maar spiritus kan de levensduur van de
ruitenwisserrubbers verkorten. Ruitenwisservloeistof is duurder maar bevat
naast antivries en antikalk ook nog een schoonmaakmiddel. |
2
|
![]() |
![]() |
Zorg
dat het peil tussen max. en min. staat. Mocht je toch onverhoopt met een
kokende motor komen te staan, wacht dan met bijvullen tot de motor is
afgekoeld. Het systeem staat namelijk onder druk en als je dan te vroeg
de dop eraf draait, loop je kans je te branden aan de hete stoom (denk
maar aan de dop die je van een fluitketel afhaalt als het water kookt). |
3 |
![]() |
![]() |
Als
het peil tot het minimum gedaald is, dan bijvullen
(liefst eerder) en niet meer dan het instructieboekje aangeeft.
Bij de meeste auto's is dit maximaal 1 liter. Teveel olie bijvullen is
bijna net zo slecht voor de motor als te weinig. |
4 |
![]() |
![]() |
Hoe
vaak je moet peilen, hangt af van
hoe vaak je rijdt. Gemiddeld kun je 1 keer per 2 weken aanhouden bij gemiddeld
gebruik. Zorg bij het peilen dat de auto op een vlakke ondergrond staat
en dat de motor koud is (het beste is 's ochtends voor je gaat rijden). |
5 |
![]() |
![]() |
Als
het lampje van de accu gaat branden, kan dit ook betekenen dat de dynamo
de accu niet meer bijlaadt. Aan een defekte dynamo kun je niet direkt
iets doen. Dus of naar de garage, of met een handige buurman naar de sloop. |
6 |
![]() |
![]() |
De
meeste moderne accu's zijn onderhoudsvrij. Wat je wel kunt doen is af
en toe controleren of de polen niet geoxideerd zijn (roest). Goed insmeren
met zuurvrije vaseline voorkomt dit. |
|