Je hoeft geen monteur te zijn om zelf de motor op een aantal punten na te lopen. Het gaat hierbij voornamelijk om het regelmatig controleren van de niveaus van de diverse vloeistoffen. Waarbij het voor zich spreekt dat hoe meer je rijdt, hoe vaker je deze controles moet uitvoeren. Overigens wordt het ons door de autofabrikanten bij die controles wat makkelijker gemaakt omdat deze de te controleren punten vaak duidelijk aangeven. Gekleurde doppen op de diverse vloeistofreservoirs en een gekleurde greep voor de oliepeilstok. Belangrijk is verder dat je weet welk symbooltje bij welke vloeistof hoort. Ik heb daarom voor de duidelijkheid bij de foto van het onderdeel ook nog het symbool geplaatst. |
|||
We beginnen met een kijkje onder de motorkap. Deze open je meestal door de hendel die links onder het dashboard zit, naar je toe te halen (zie foto rechts). Mocht bij jouw auto de hendel niet op deze plek zitten, dan kun je in het instructieboekje nakijken waar deze zich wel bevindt. De motorkap is nu wel los, maar als extra veiligheid nog vergrendeld. Deze vergrendeling krijg je los door de motorkap iets op te tillen en dan de ontgrendelingshefboom in te drukken. Nu kan de motorkap omhoog. | ![]() |
||
Na dit hele verhaal zitten we dan eindelijk onder de motorkap. | |||
![]() |
|||
Houd de muis op een getal om te zien om welk onderdeel het gaat en
klik dan op de kleine foto voor meer detail |
|||
1 |
![]() |
![]() |
Stuurbekrachtigingsvloeistof.
Bij te laag niveau zal het sturen steeds zwaarde gaan. Bij laten vullen
door de garage. |
2
|
![]() |
![]() |
Volgooien.
Water met spiritus is goedkoper, maar spiritus kan de levensduur van de
ruitenwisserrubbers verkorten. Ruitenwisservloeistof is duurder maar bevat
naast antivries en antikalk ook nog een schoonmaakmiddel. |
3 |
![]() |
![]() |
De
onderhoudsvrije accu van de BMW ligt in de achterbak. De afbeelding laat
het starthulp- aftakkkingspunt zien. Deze fungeert als de accu-pluspool.
Als de BMW gestart moet worden met startkabels, dan wordt de pluskabel
hier op aangesloten. Als carrosseriemassa of minpool heeft de BMW een
speciale moer waar de minkabel op kan worden aangesloten. |
4 |
![]() |
![]() |
Als
het peil tot het minimum gedaald is, dan bijvullen
(liefst eerder) en niet meer dan het instructieboekje aangeeft.
Bij de meeste auto's is dit maximaal 1 liter. Teveel olie bijvullen is
bijna net zo slecht voor de motor als te weinig. |
5 |
![]() |
![]() |
Hoe
vaak je moet peilen, hangt af van
hoe vaak je rijdt. Gemiddeld kun je 1 keer per 2 weken aanhouden bij gemiddeld
gebruik. De BMW peilen met een bedrijfswarme motor, dus na een ononderbroken
rit van minstens 10 km en horizontaal parkeren. Na ca. 5 minuten peilen. |
6 |
![]() |
![]() |
Controleer
ook hier weer of het peil tussen max. en min. staat (expansievat zit onder
afdekkingskap. Zie pijl).Bijvullen kun je het beste door de garage laten
doen, want ook hier geldt dat teveel niet goed is en het gaat hier wel
o.a. om de remmen. Daar kan het maar beter niet fout mee gaan. Verder
is remvloeistof ook nog een behoorlijk giftig goedje. |
7 | ![]() |
![]() |
Zorg dat het peil tussen max. en min. staat. Mocht je toch onverhoopt met een kokende motor komen te staan, wacht dan met bijvullen tot de motor is afgekoeld. Het systeem staat namelijk onder druk en als je dan te vroeg de dop eraf draait, loop je kans je te branden aan de hete stoom (denk maar aan de dop die je van een fluitketel afhaalt als het water kookt). |
|