Maten en gewichten
Niet op kentekenbewijs aangegeven
De met een (*) gemerkte gegevens staan niet op het kentekenbewijs. Om achter de hoogte en de totale lengte te komen, zullen deze opgemeten moeten worden. Is het gewicht van de lading onbekend, dan kan de vrachtwagen worden gewogen bij een weegbrug (deze is meestal te vinden op een industrieterrein bij bijvoorbeeld een papier- of ijzerhandel).
Koppellengte
Op het kentekenbewijs staat wel afstand voorzijde motorvoertuig tot hart koppeling. Dit is de koppellengte; tel deze afstand op bij de lengte van de aanhangwagen en je hebt de totale combinatielengte. Meer hierover bij voertuigcontrole CE.
Uitzwaai
Het verschil tussen de totale lengte en de wielbasis is 3,33 m. Het grootste deel daarvan zit achter de achteras. Als chauffeur is het van belang om dit te weten in verband met de uitzwaai (hoe korter de wielbasis ten opzichte van de totale lengte, hoe meer de achterkant zal uitzwenken bij het nemen van bochten).
Lading
Bij het laden van een vrachtwagen moeten een aantal zaken in acht worden genomen:
  • De lading moet natuurlijk zoveel mogelijk vastliggen.
  • Het zwaartepunt moet als het kan zo laag mogelijk worden gehouden. Hoe hoger het zwaartepunt, hoe eerder de kantelgrens overschreden wordt. Denk hierbij aan hangende lading (confectie, vlees), vloeistoffen en vee.
  • Bij het laden de asdrukken niet overschrijden en de lading zo gelijk mogelijk verdelen over de laadvloer. De verhouding hierbij is ongeveer 1/3 van het gewicht op de vooras en 2/3 op de achteras (dit betekent dat er niet meer zo zwaar beladen kan worden tegen het kopschot, omdat een belangrijk deel van het gewicht daar al wordt gebruikt door de motor en de cabine).